Advanced in Bunaken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu Advanced in Bunaken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu

Advanced in Bunaken

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

02 Augustus 2011 | Indonesië, Batavia

Hoi allemaal,

Het heeft even geduurd voordat ik een bericht heb kunnen plaatsen. We hebben onze eerste week namelijk op een eiland doorgebracht.

De vlucht is prima verlopen. Eindelijk na 24 uur aangekomen bij een hotel in Manado. We konden niks anders doen dan slapen, ons omdraaien en weer verder slapen. De volgende morgen rustig aan wakker geworden om rond 2 uur met de lokale boot naar Bunaken te varen. Op de boot waren we meteen weer aan het genieten. Mensen die zeer vriendelijk gedag zeggen en een praatje met je maken. Tussen de domino-spelende mensen een uurtje varen. Op Bunaken aangekomen wat rond gelopen totdat we bij Daniel's Homestay aankomen. Een prima plekje met leuke hutjes. Onze spullen neergezet en weer even een dutje doen. De eerste twee dagen hebben we op het eiland niet meer gedaan dan lekker relaxen, een boekje lezen en aan ons kleurtje werken.

Toen was echt tijd om naar Two Fish te lopen om ons aan te melden om onze advanced te behalen met duiken. Tot onze grote schrik kwam er weer een enorm dik boek op tafel te liggen. Maar gelukkig hoorde we al snel dat we alleen de 5 hoofdstukken moeten leren die wij kiezen als specialicaties. Wij hebben:
1. Diepe duik (verplicht)
2. Navigatie (verplicht)
3. Buoyancy = drijfvermogen
4. Vissen herkennen
5. Onderwachter fotografie.

Even weer zuchten en puffen als je alle duikspullen weer moet passen, en dan hop de boot in en varen maar! Onze eerste duik na een jaar, en dat was om ons drijfvermogen te verbeteren. Ging eigenlijk best wel goed, en na wat spelletjes en wat koprollen onder water te hebben gedaan hadden we deze duik goed afgesloten. De volgende dag stonden de diepe duik en de navigatie op het programma. De diepe duik stelde niet veel voor (we waren al eerder zo diep geweest). We moesten onderwater een rekensom oplossen (dit om te controleren of je nog helder blijft op een diepte van 27 meter). Hoppa!!! duik twee ook goed afgerond. Navigatie was wel even spannend, je weet wat men zegt over vrouwen en een kompas. Tada! duik drie was ook binnen. Omdat we toen al voor 60% advanced waren, met andere die duiken bij Two Fish 's avonds afgesproken bij het Bamboo Cafe (zie foto). Niet meer dan een oud hutje, wat plastic stoelen, wat boomstronken een plasma tv EN..... karaoke. Het was te grappig om te zien hoe het eraan toe ging, ik weet zeker dat deze avond(en) herinnerd worden als de leukste avonden van de vakantie.

De laatste dag, de laatste twee duiken voor de advanced. In eerste instantie zouden we visjes gaan herkennen en noteren, maar tijdens de andere duiken viel het ons al op, dat er teveel vissen zijn om te onthouden, veel te moeilijk voor een vakantie. Daarom gewisseld naar een drift duik (duiken in een sterke stroming). Eigenlijk was er helemaal geen stroming, maarja de duik werd toch afgetekend. De laatste duik was een pretduikje met een fototoestel. En toen was de advanced binnen! Die zelfde avond werd er een verjaardag gevierd. Dus de duikinstucteurs vormde een soort van bandje, drankjes van de zaak en feesten maar! Het feest ging tot 11 uur door, want dan moet het stil zijn bij het resort. Naja, dan maar met z'n alle naar het Bamboo Cafe. Een een grote groep dronken Spanjaarden, een goed gemutste Nathalie en Natasja, karaoke en het feest ging keihard door! En dan zoomen wij in gedachten in op Indonesie, Sulawesi, Banaken, Bamboo Cafe en dan zijn we zo aan het genieten....:)

Maar aan alle feestjes komt een einde. We zijn vertrokken naar Lembeh, ook om te duiken. Two Fish heeft daar ook een lokatie en daar zitten we nu. Vandaag ook twee duiken gemaakt, en 's middags op ligstoelen op een prive strandje, en dat voor een klein prijsje.
Tijdens het eten liepen een aantal instructeurs rond onze kamer te schreeuwen en te rennen, vreemd we hadden een kamergenootje..... een zeer giftige slang werd uit onze kamer verwijderd.

Ik heb nog genoeg andere verhalen, maar die horen jullie wel als ik thuis ben. Voor nu wil ik jullie zeggen dat ik zeer gelukkig ben en volop aan het genieten ben. Helemaal nu ik even naar buiten kijk en besef dat ik weer op een mooi plekkie zit.

Ohja ik zie hem nu lopen, komt er net een bootje aan met een jongen erop, blijkt het onze duikinstructeur van twee jaar geleden te zijn in Borneo. En dan kom je elkaar op dit kleine stukje eiland tegen :)

Een mooie zonsondergang groetjes vanuit Lembeh,

Nathalie Xxx

• 02 Augustus 2011 - 10:08

Tuan:

Hee ik wist niet dat je weer naar het oosten ging :P en zo te lezen heb je het weer helemaal naar je zin :D veel plezier daar en geniet ervan! Miss. Advanced ;):P

• 02 Augustus 2011 - 10:25

Je Darling:

He Darling,

Jaaaaa ik heb je hele verhaal gelezen!!!
    Klinkt weer als een super vakantie!!
    Maak je wel weer een filmpje als natas weer eens een brul geeft aan een liaan;)
    Of was het nou een kreun?
    Ach het was in ieder geval goed voor een goeie buikpijn bulderlach!!

Wij zijn weer terug!
    En ook dat is weer heerlijk!
    Het was nog even spannend want onze vlucht was overboekt en het bleek dat in het bestand van iberia de hond niet was betaald. Dus toch nog een hoop gedoe op het laatste moment.
    Gelukkig waren er nog 4 plekken over. En konden we toch lekker naar huis.

Geniet nog even lekker van alles.
    Maar dat moet volgens mij wel lukken!

Ik kijk weer uit naar je volgende lap tekst;)

Dikke kus

• 02 Augustus 2011 - 10:39

Amy:

Heeej Naatje! Hier dan een berichtje voor je zoals requested! ;) Leuk om te horen dat je zo lekker geniet! Genoeg gaafe belevenissen alle maar weer! Ik moet zeggen dat ik ook wel heeeeel erg naar dat mooie weer verlang! Het word nu eindelijk een beetje mooi weer ... Werd wel eens tijd! Van het weekend hadden we visite over voor Tims verjaardag, super druk dus! Dit weekend lekker naar Antwerpen toe - effe lekker weg.

Nou nog veel plezier en tot je volgende bericht ;) xoxo Amy

• 03 Augustus 2011 - 09:00

Braatjes:

Hoi meiden,

Zo eindelijk tijd om jullie verslag eens even te lezen. Heerlijk.
    Zoals gewoonlijk genieten we volop mee. Wat een giller van die duikinstructeur zeg. Wat is de wereld toch klein.

Veel plezier nog,

De Braatjes

• 03 Augustus 2011 - 10:33

Ans Kuijt Tante Yvon:

nou ik vind dit weer zo leuk
    ik vind het altijd heel leuk reisverslagen te lezen
    nou en die duikfoto is ook weer helemaal top wat zou ik dat n0g graag willen maja ik ben te oud voor dat soort dingen maar ik ga jullie weer helemaal volgen vind ik erg leuk
    veel plezier he kus en knuffel ansie

• 03 Augustus 2011 - 12:53

Papa En Mama:

Hoi Nathalie,

Gefeliciteerd met je 2e brevet, ook weer in de pocket. Ziet er allemaal goed uit en fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Hadden julie stiekum afgesproken met die duikinstructeur? Hier ook alles ok. Snikheet dat wel. Mama wacht nog even met de tattoo, 2e 'have the look broek' in d'r tas.....

Groetjes en XXXen,
    van ons.

• 03 Augustus 2011 - 14:22

Oma En Opa Bosch:

Wat weer een prachtig verslag ! Je bent een bofkont( je).

Geniet overal maar lekker van hoor,

hier alles oke, regen, rot weer, tot het volgende verslagje, groet aan Natasja !

• 05 Augustus 2011 - 12:43

Elise:

Zo te lezen vermaken jullie je prima. Geniet er van!

• 05 Augustus 2011 - 20:13

Lotte:

Hey lieve naat,
    fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Ik word blij van je verhaal :). X lot

• 06 Augustus 2011 - 12:27

Corine:

hey meiden.
    Leest weer als een heerlijke vakantie. Prive strand, dat doen jullie goed! En wat een leuk kamergenootje zeg.... spannend want je weet niet waar hij zat toen jij je broek uittrok hahahah.
    Vandaag (zaterdag) zijn john,niels,joyce en matthijs naar Walibi met de auti pas. Tja, jij bent er niet!!!!! Denk dat ze veel lol hebben. Ik in ieder geval in m'n uppie heb veel lol. Lekker tijd voor mezelf. Dus op de bank met ereader en lezen maar. Ben er nu helemaal aangewend.
    Veel plezier en maak nog wat spannends mee (apen of zo!!!). Heeft Niels weer een leuk verhaal voor straks op school!!!! Hij heeft die grijze eastpack tas gekocht, echt een auti tas hoor. Geen dingetje erop, maar goed hij vindt het geweldig.
    Nou mazzels en kus vanuit assendelft.
    smakkkkkk

• 08 Augustus 2011 - 19:48

Kevin Bakker:

wouw klinkt ale maal super vet en mooi. ben wel beniuewd naar je duik fotos

• 13 Augustus 2011 - 12:31

Tamara:

Hoera gefeliciteerd met jullie advanced!!