Come as a guest, leave as a friend - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu Come as a guest, leave as a friend - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu

Come as a guest, leave as a friend

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

23 Augustus 2011 | Indonesië, Bunaken

Hoi allemaal,

Nadat we het culturele deel achter ons hadden gelaten, hebben we ons plan 3x veranderd. Eerst wilde we naar de Togian Islands, maar het aantal reisdagen om daar te komen en te gaan was teveel werk. Daarom zijn we terug gegaan naar Makassar. Met een bus naar het zuidelijkste puntje van Sulawesi gereden Pantai Bira. Het dorpje bestaat uit 1 straatje met wat hostels en restaurantjes. Wat een rust... even niks anders dan lekker liggen op het strand en aan ons kleurtje werken. Als echte sterren met een aantal lokale mensen op de foto geweest. Best vreemd, het is deze maand Ramadan, er mag niet buiten gegeten worden en mensen gaan met laagjes gekleed over straat. Toch vinden ze het niet erg dat je in je bikini over het strand loopt en gaan dus maar al te graag met je op de foto. Ze spreken geen Engels, maar wat ze wel konden zeggen was Facebook. Dus we zullen hier en daar wel op Facebook staan :)

Hoe dan ook wilde we onze vakantie afsluiten met duiken, Bunaken was ons aan het begin van de vakantie zo goed bevallen dat we daar ook graag weer wilde eindigen. Terug op Bunaken was het een leuk 'thuiskomen'. Veel bekende gezichten die ons glimlachend begroeten. We hebben deze dagen veel gedoken, zelfs ons record verbroken, we zijn tot 40 meter diepte geweest! Ook hebben we een wrakduik gemaakt én..... twee avondduiken. Zodra de zon onder is, is het pikkedonker in het water. Met een zaklantaarn het water in en opzoek naar de nachdieren. Heel anders, en waar die honderden vissen blijven is mij een raadsel. Wel koud! Naja vergeleken met duiken in NL zal ik mij wel aanstellen, maar de warme douche deed me goed.

Na het duiken in het café wat drinken met oude (lokale) bekende van de vorige keer. We worden uitgenodigd om mee te gaan naar een verjaardag van een vriend. Naja we hebben niets anders te doen, dus slippers aan het fototoestel mee en daar gingen we naar het dorp. Aangekomen bij de woning zitten daar ruim 40 jongens aan de palmwijn en hebben lol met elkaar. Wanneer we opgemerkt worden, worden er meteen twee stoelen vrij gemaakt en wat palmwijn ingeschoken. Wij moesten natuurlijk ontzettend lachen om de situatie. Hoe langer we kijken deste meer bekende gezichten we zien. Zelfs de kok van Lembeh.

We hebben een paar heerlijke dagen gehad met mooie duiken en lekkere bedden op het strand. Maar aan alle leuke dingen komt een eind. Maar we gaan natuurlijk niet weg zonder in stijl afscheid te nemen. Natasja op een brommertje met onze lieve Donny (jongen die in het café werkt van het resort) naar het dorp om Palmwijn te halen. Als dat bekend wordt komen meerdere naar het resort en wordt en muziek gemaakt en gezongen. Maarja om 11 uur moet het stil zijn in het resort. Maar dat was geen probleem, met z'n alle naar het Bamboo Café!!!!!
Karaoke en dansen en genieten van de laaste paar uurtjes van onze vakantie. Wat een gezellige groep.

Come as a guest, leave as a friend.....

Nu naar huis... maar we sluiten niet uit onze 'vrienden' weer te bezoeken.

Zonnige groetjes vanuit Bunaken,
Nathalie Xxx

• 23 Augustus 2011 - 09:20

Natasja:

Zo is het maar net, je moet niks uitsluiten! ;-))

• 23 Augustus 2011 - 10:01

Nathalie Boschman:

Haha

• 23 Augustus 2011 - 10:52

Je Darling:

hoelaat en wanneer kom je nou precies?

40m diep. Halleluya!

En zo te horen moet je als je terug komt gelijk naar rehab gestuurd worden:P

Dikke kus

Lou

• 23 Augustus 2011 - 11:02

Opa En Oma:

Hallo Darling,

fijn dat je er weer bent !

oom en oop

• 24 Augustus 2011 - 10:55

Mama:

Fijn dat je weer thuis bent maar ik zie aan je gezicht dat je heimwee hebt naar dat oooooooooooooo zo mooie eiland, het klimaat, de vele duiken en de gezelligheid.

Dat wordt hard sparen.

Liefs,
    Mama

• 24 Augustus 2011 - 16:37

Tamara:

Dat klinkt als een fantastische afsluiting van jullie vakantie! Leuk dat jullie zoveel aardige locals hebben ontmoet en gaaf he, zo'n nachtduik!! Maarre... waren jullie niet in overtreding, met die 40 meter ;-)? Succes alvast met het maken van de volgende reisplannen, jullie kennende!!

• 25 Augustus 2011 - 06:35

Lotte:

Mooi laatste verhaal. Ziet er erg gezellig uit! Kan me voorstellen dat je heimwee hebt. X

• 28 Augustus 2011 - 11:28

Jo De Visser:

Wauw zo te lezen heb jij ook een HEEL toffe tijd achter de rug :D Misschien moet mn volgende reis maar naar indonesië zijn ^^
    Groetjes van je salsa lerares

Nathalie

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 'Jong geleerd is oud gedaan' Na het bezoeken van vrienden in Australie 2003 helemaal de smaak te pakken! Met paps en mams mee geweest de wereld rond, en sinds 2008 oud genoeg om mijn eigen weg te gaan. Al veel gedaan, maar nog veel te weinig gezien! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Actief sinds 12 Juni 2009
Totaal aantal bezoekers 51998