Naar een begravenis tijdens je vakantie... - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu Naar een begravenis tijdens je vakantie... - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu

Naar een begravenis tijdens je vakantie...

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 Augustus 2011 | Indonesië, Rantepao

Hoi allemaal,

In Lembeh meerdere duiken gemaakt. Allemaal met een zandbodem. In eerste instantie dacht ik hier niet veel te zien, maar er zit meer leven dan ik dacht, en heel bijzonder leven ook. De meest rare beesten en visjes die je normaal op tv ziet. Dit is ook een plek waar alleen maar mensen waren die al jaren duikervaring hadden, maar wij zetten een pokerface op en deden gewoon mee.

Na Lembeh zijn we met een binnenlandse vlucht
naar de grote stad Makassar in het zuiden gevlogen. Na 1,5 week rijst, maakte in een sprongetje in de lucht toen ik de Pizzahut zag. Daar genoten van een milkshake en pizza. In eerste instantie wilde we de volgende dag meteen door reizen, maar de verleiding van de westerse dingetjes was te groot. In een taxi gestapt en ons naar een shopping centre laten brengen. YES mijn jaarlijkse souvenier is binnen, de AllStars :)
Om de dag in stijl af te sluiten, zijn we naar Happy Fish gegaan. Daar eerst de voetjes schoonmaken en dan in een bad vol sabbelende visjes aan je benen (en handen). De eerste minuut wisten we niet waar we het zoeken moesten zo een raar gevoel, maar daarna raakte we eraan gewend en was het wel ontspannen. Natuurlijk is het een gek gezicht, twee van die blanke, dus gingen we meerdere malen op de foto.

We zijn na een busreis van 9 uur in Rantepao aangekomen, het culture deel van onze vakantie. De provincie Tana Toraja staat bekend om zijn begravenis ceremonies.
Eerst naar een bekende grot geweest waar je houten poppen ziet staan. Iedere pop lijkt op iemand die in de grot is begraven. Er liggen zo'n 100 mensen in een grot, en is een familiegraf. Alleen de rijke mensen kunnen zo'n graf permiteren. Hetzelfde geldt voor de ceremonie....

In het dorpje aangekomen, begon het al lekker, op het pad waren mannen bezig biggen vast te binden aan bamboo. Ik als groot dierenliefhebber en vegatarieer, dacht hier al af te moeten haken. Met me oren en ogen dicht er snel voorbij gelopen. Toen we bij een toren kwamen, kwam er een onpasselijke geur ons tegemoed. Onder aan de toren lagen twee in elkaar gehakte buffalo's. De grote koppen keken je aan. Goed, zover was ik al gekomen, nu even doorbijten. Wij naar de familie om ons cadeau (sigaretten) te overhandingen. Meteen wordt er drinken en eten aangeboden. Op een soort tribune tussen de familieleden bekijken we de ceremonie. Gasten arriveren en er wordt theegedronken. Als dat voorbij is, lopen we wat rond. Hier en daar zie je plassen bloed, dierenvellen en wat hopen ingewanden. Een varken wordt uit het vuur gehaald, opengesneden en in stukken gehakt. Dit alles met blote handen, in een veld met heel wat vliegen. Vlak voordat we weg willen gaan worden we uitgenodigd in de toren. Eindelijk zagen we waar de overledene zich bevond. Boven aangekomen worden we ontvangen door de familieden en meteen wordt er weer eten en drinken aangeboden. Vanaf de toren kijk ik om mij heen, en besef ik dat dit weer een heel bijzonder moment is, en een persoonlijke mijlpaal. Tijdens mijn vakantie gaan ik naar de begravenis van een onbekende, en zit ik tussen de familieleden en geofferde dieren om mij heen.

Om de tour af te sluiten, nog naar een massa graf geweest. Een grot waar kisten staan en na een tijdje kapot rotten. Hierdoor lag de grot bezaaid met geraamtes en schedels. Je moest echt oppassen dat je er niet op ging staan. Ook hier stonden van die houten poppen. Even wachten ik op het moment dat er muziek zou komen en alles ging bewegen, net als de Efteling. Maar nee, je staat tussen overblijfselen van mensen. Als klap op de vuurpijl zijn Natasja en ik kruipend door een smalle gang van de grot gegaan. Af en toe kwam je een skelet tegen....

Gedetailleerde foto's en filmbeelden bewaar ik voor de verhalen thuis.

Vanuit Rantepao bewolkte groetjes,
Nathalie Xxx



















  • 10 Augustus 2011 - 12:14

    Bart H:

    Je bent weer functioneel bezig daar in het verre buitenland. Enjoy :-)

  • 10 Augustus 2011 - 18:42

    Corine:

    tjasses wat een verhaal over die skeletten en kadavers zeg. Wel dapper van jullie! Eén ding is zeker, Niels kan het weer op school in geuren en kleuren vertellen wat zijn nicht heeft meegemaakt hahahah.

    Hier een zooitje rotweer. Veel regen en erg koud. Dus jullie missen qua weer niks. Druk met de caravan inpakken, pffff wat een klus altijd weer. "de kunst van kamperen is om zo weinig mogelijk mee te nemen" Nou dat doe ik dus ook.

    Nog veel plezier en jullie volgende verhaal zal ik wel in een zonnig (?) frankrijk lezen. Dikke kus
    Corine

  • 11 Augustus 2011 - 16:15

    Patrick & Monique:

    Hoi reizigers,
    Geweldig om te lezen. Wij zijn ook bij een begravenis geweest en vanwege de slachtingen hebben wij de lunch overgeslagen omdat de maag nogal van streek was. Wij wensen jullie nog een hele mooie trip en GENIETEN!!!!

    Veel liefs en een dikke knuffel van Ruben

  • 12 Augustus 2011 - 02:53

    Elise:

    Leuk om te lezen!
    Veel reisplezier!

  • 12 Augustus 2011 - 15:27

    Mama:

    Zo wij zijn ook weer even ergens waar we internet hebben. Ik ben trots op je dat je er zo doorheen hebt wten te slaan, vanwege de slachtingen. Prachtige foto's trouwens lijkt meer op een bruiloft dan een crematie. Wij hebben vandaag de lijkverbrandingen gezien ik Kathmandu ook erg indrukwekkend.
    Nog anderhalve week dan zien we elkaar weer. Gaan jullie nog duiken?

    Kusjes,
    Papa en Mama

  • 12 Augustus 2011 - 15:27

    Mama:

    Zo wij zijn ook weer even ergens waar we internet hebben. Ik ben trots op je dat je er zo doorheen hebt wten te slaan, vanwege de slachtingen. Prachtige foto's trouwens lijkt meer op een bruiloft dan een crematie. Wij hebben vandaag de lijkverbrandingen gezien ik Kathmandu ook erg indrukwekkend.
    Nog anderhalve week dan zien we elkaar weer. Gaan jullie nog duiken?

    Kusjes,
    Papa en Mama

  • 13 Augustus 2011 - 07:26

    Amy:

    Wat een griezel verhaaltjes allemaal weer :P Skeleten...gehakte dieren... Nou gezellige vakantie hoor ;)

    Nog veel plezier met je reis! Klinkt weer als een leuke vakantie! Can't wait to hear all about it when you're back :)

    Xox Amy

  • 13 Augustus 2011 - 12:27

    Tamara:

    Wat een bizar avontuur zeg!!

  • 13 Augustus 2011 - 14:10

    Karin:

    Hoi meiden!
    wat een verhalen weer en leuke foto`s!
    Er zullen straks weer heel wat verhalen naar boven komen als ik dat zo lees!Wie gaat er op zijn vakantie nou naar een begravenis ,maar ik zou het ook niet gemist willen hebben als ik daar was!
    Ben alweer een beetje jaloers op wat jullie allemaal meemaken!
    Kijk alweer uit naar je foto`s en verhalen!
    Nou nog heel veel plezier verder!!
    xx Karin

  • 14 Augustus 2011 - 09:24

    Opa En Oma Bosch:

    Dag meiden, bedankt voor het leuke verslag. Tja, een begrafenis hoort bij het leven...
    Graag de volgende keer iets over leukere dingen....Prachtige foto,s zeg ! Groeten hoor, we denken aan jullie!

  • 16 Augustus 2011 - 17:32

    Lotte:

    Ielg creepy die skeletten in die gangen.
    Veel plezier nog daar! x

  • 21 Augustus 2011 - 14:09

    Olief:

    Wow Naath, real horror.... kan niet wachten tot de film uitkomt ;-)

    Geniet nog van je vakantie!

    kusje uit Holland :-)

  • 29 Augustus 2011 - 08:24

    ANITA:

    HEY NATHALIE

    ZO ZO JIJ VERMAAKT JE WEER TOPPIE ZEG.
    LEUK OM HET ALLEMAAL WEER TE MOGEN ZIEN.
    DOEI DOEI GR

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 'Jong geleerd is oud gedaan' Na het bezoeken van vrienden in Australie 2003 helemaal de smaak te pakken! Met paps en mams mee geweest de wereld rond, en sinds 2008 oud genoeg om mijn eigen weg te gaan. Al veel gedaan, maar nog veel te weinig gezien! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Actief sinds 12 Juni 2009
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 52000

Voorgaande reizen:

10 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Japan & China

22 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Cambodja & Thailand

26 April 2012 - 03 Mei 2012

Egypte

13 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

New York

24 Juli 2011 - 23 Augustus 2011

Indonesië, Sulawesi

13 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

Panama & Costa Rica

03 Juli 2009 - 09 Augustus 2009

Filipijnen & Maleisië, Borneo

Landen bezocht: