Men of the forest - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu Men of the forest - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu

Men of the forest

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

02 Augustus 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi Allemaal,

Een tijd lang niet op internet geweest, dit kwam omdat we in de jungle van Borneo verbleven.

Zaterdag 25 juli zijn we vanaf de Filipijnen naar Borneo, Maleisie gevlogen. Alleen verliep de reis iets anders dan gepland. We vlogen van Palawan naar Manila, en van Manila naar Borneo.. naja dat dachten we dan. Op Manila kregen we namelijk te horen dat we naar een ander vliegveld 4 uur verderop moesten zijn. Gelukkig hadden we een tussenstop van 6 uur.

De eerste dag op Borneo in de stad Kota Kinabalu zijn we helemaal los gegaan. Na 3 weken hebben we ons heerlijk misdragen in het shopping centre.

Onze reis hebben we vervolgd naar Sepilok... de plek waar een van mijn reisdromen moest uitkomen... opzoek naar The Men Of The Forest... de Orang Oetangs :D
Samen met nog 2 Engelse van onze slaapzaal, zijn wij vroeg heen gegaan. Er is 1 platform waar ze eten neerleggen. Het is dan aan de Orang Oetangs of ze komen. Van veel mensen hadden we gehoord dat het tegenviel, en dat ze slechts 1 of 2 Orang Oetangs zien. Wij hadden mazzel en hebben er 4 heerlijk zien smullen. Verbazingwekkend was dat veel mensen al na 15 min. weg liepen. Met z'n vieren hebben we gekeken hoe de apen door de bomen slingerde.

Opeens kwam er 1 terug om nog wat bananen te halen, wij snel weer filmen en foto's maken. Tot onze verbazing kwam ze steeds dichterbij, totdat ze gewoon naast ons ging zitten om de bananen op te eten. Om de beurt er naast gaan staan en even poseren met deze bijzondere en zeldzame aap. Even een stukje verder gelopen liepen er weer 2. Wij weer poseren, natuurlijk wilde ik er ook nog even op. Toen ik naast het grote mannetje ging staan ging er eerst langzaam een vinger in de mouw van mijn shirt. Later 1 hand om mijn bovenarm en de ander in mijn nek. Het voelde een beetje als King Kong, gevangen in de handen van een grote aap die niet los wilde laten. Hij begon te trekken aan mijn shirt, die wilde hij graag hebben, maar dat lukte niet, dan maar mijn tas.
Maar Superwoman Natasja greep in en pakte mijn tas terug... de aap was het daar niet mee eens en maakte met zijn arm een 'ga weg' beweging. Hierdoor kon ik onder zijn armen vandaan kruipen en was ik vrij! Later besefte we alle vier pas hoe gevaarlijk de situatie was. Maar.... het is goed afgelopen... en heb ik de kans gekregen om deze uitstervende aap van dichtbij te kunnen zien (misschien iets te dichtbij)

Later kwamen we er nog een paar tegen. Eenmaal terug konden de andere niet geloven wat wij hadden meegemaakt.

Daarna zijn we verder gegaan naar Sukau. Daar hebben we 4 boottochten gemaakt over de rivier. Tijdens de eerste tocht hebben we de zeldzame Pygmee-olifant gespot. 's Avonds uilen, vogels, hagedissen en zelfs 2 krokodillen! Deze 2 dagen verbleven we bij iemand in huis. Heel vriendelijk en gastvrij met altijd teveel eten.

Vandaag voor het eerst weer aangekomen in een grote stad namelijk Semporna. Onze laatste bestemming alweer. Maar we hebben het mooist voor het laatst bewaard. Een van de beste duikplekken ter wereld.

Groetjes vanuit Semporna / Sepidan (google maar ;))

Nathalie
xxx

• 31 Juli 2009 - 10:41

Opa Bosch:

godzalmeliefhebbe...
    Naatje in de klauwen van een Orang.....hij had je op kunnen vrete...

Machtig voor je meid!

Wat een belevenis...

Fijn dat het goed algelopen is.....als er nou maar niet nog meer apen langskomen...

tot ziens !!

• 31 Juli 2009 - 12:12

Ryanne:

Wauw! Ongelooflijk zeg wat je nu weer hebt meegemaakt! Gelukkig is het goed afgelopen. Maar wat een ervaring zeg, prachtig! Weer een écht 'Boschman verhaal'.

Die natuur daar klinkt echt wonderbaarlijk mooi, vooral die olifanten en die mooie vogels, uilen en vooral krokodillen...Bijzonder hoor, je hebt het echt getroffen.

Heel veel plezier nog!

Liefs

• 01 Augustus 2009 - 12:31

Karin:

hallo meiden!!
    wat een verhaal zeg...
    ik zal alleen eerst de foto's moeten zie om het te geloven,deze stonden er helaas niet bij.
    ik ben er nl. ook geweest en weet hoe groot die mannetjes zijn,en die zou ik niet van zo dichtbij mee willen maken ,op een afstand vond ik ze heel leuk.
    de vrouwtjes kwamen bij ons wel dichtbij met de kleinjes ,ze blijven echt geweldig he!!
    jammer dat er geen filmpjes en foto's meer bij gekomen zijn!
    nou genieten jullie nog maar ff lekker van het laatste plekje!!
    en je kaart is binnen hoor,bedankt!!
    liefs karin en frank XXX

• 02 Augustus 2009 - 14:07

Corine:

Hoi meiden,

Wat een verhalen weer zeg. Erg leuk om te lezen hoor. Geniet er nog maar goed van. john heeft het duikverslag nog niet gelezen, komt van de week wel.

Wij vrijdag middag weer terug uit frankrijk. Een heerlijke vakantie gehad. Bevers gezien in de rivier (niet gevaarlijk hahha), witte reigers en vooral veel buizerds (in de lucht).

Tot snel, dikke kus
    corine en de rest

• 02 Augustus 2009 - 15:36

Lotte:

Hey Naatje!

Ik kom net terug van vakantie en lees je leuke verhaal. Jij maakt echt veel mee in je leven!!

Geniet er van!
    X

• 04 Augustus 2009 - 11:42

Janneke:

Hey Nathalie,

Gaaf is het daar allemaal he?

Bedoel je misschien Sipidan? heb je daar ook gedoken? wij hebben daar als laatste gasten op het eiland gezeten voordat het gesloten werd voor toeristen!

geniet maar lekker
    grtjs
    Janneke

• 06 Augustus 2009 - 08:55

Sonja:

Hallo,
    Zo eindelijk ook weer even internet, in de bergen lukt dat ook niet helemaal. Wat een avontuur met die aap wel even schrikken hoor. Hij neemt je zo mee de jungle in.
    Dus dat ik me af en toe zorgen maak is dus niet zo bijzonder, jij moet altijd net weer en stapje verder dan andere.
    Geeft niet hoor je geniet er in ieder geval zeker van en je ziet gelukkig erg veel van dit mooie land.

Het duiken mag er ook zijn erg mooi we hebben even op google gekeken.

Nog een paar dagen en dan kunnen we volop genieten van je avonturen.

Mama

• 06 Augustus 2009 - 09:41

Papa:

Hey Jungle Nathalie, Woman of the Apes. Een heel spannend verslag hoor! Ik heb net ook het verslag gelezen van Superwoman maar eh… het was maar goed dat zij er bij was anders had je nu ergens in de bomen gehangen met je nieuwe vriend.

Zorgen jullie wel dat je op de goede luchthavens start en land! Voor alle duidelijkheid de laatste is Schiphol in Amsterdam.

Groet, Tarzan.