Van jungle tot eiland - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu Van jungle tot eiland - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu

Van jungle tot eiland

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Juli 2010 | Panama, Bocas del Toro

Hoi allemaal,

Nadat wij in de hooglanden zijn wezen wandelen zijn wij verder gereisd richting de jungle. Onderweg maakte wij kennis met het regenseizoen, en jaa hoor, in de middle of nowhere werden we gedropt langs de kant van de weg in de hozende regen. De buschauffeur wees nog even omhoog naar de berg en reed toen snel door. Op het bord staat: Lost and found eco resort, dat was de plek waar wij heen wilde. Maar om die te bereiken stond een een stijle klim omhoog te wachten, met een zeer modderige pad door de regen. Natasja liet haar tas beneden staatn en zou hem op laten halen als we bij het hostel aan zouden komen. Ik heb mijn tas op mijn rug gegooid, en zo begon onze klim omhoog. Met nog de spierpijn in onze kuiten van de dag ervoor, gingen we hijgend, zuchtend en af en toe vloekend omhoog. Eenmaal boven bij het hostel zaten we midden in de jungle met mist om ons heen, we waren beland in cloud forest. Prachtige omgeving! ´s Avonds gekaart en spelletje gedaan met kaarslicht, aangezien de stroom uitgevallen was. De tas van Natasje werd pas laat opgehaald, dus die tas was helemaal doorweekt, echt balen. Die avond hebben wij kennis gemaakt met 'Rocky' het honingbeertje wat daar is opgevangen. Rocky hield ervan om in je neus te bijten dus die moesten we goed beschermen.

De volgende dag wilde wij niet als sukkels overkomen, want iedereen uit het hostel ging wandelen, dus wij konden niet achter blijven. Het eerste gedeelte van de tocht was ZWAAR!!! Het was een flink stuk dat stijl omhoog liep, gepaard met de warmte van Panama en in het gezelschap van 30 muggen. Maar ondanks al het negatieve hebben we ook onwijs kunnen genieten van de mooie omgeving, de geluiden van de jungle en apen. Eenmaal op de top aangekomen, wilde we de uitdaging voor onszelf groter maken en besloten naar de rivier te lopen aan de andere kant van de berg. Maar na een tijdje werd het gezelschap van de muggen verdrievoudigd en stilstaan was niet meer mogelijk. Dit deed ons besluiten om terug te lopen naar het hostel. Na een tocht van 4 uur kwamen we weer terug bij ons hostel en hebben we al het prut van ons afgespoeld. 's Avonds hadden we wel weer stroom en zijn we naar de 'bar' van het hostel gegaan. Daar stonden we, midden in de jungle in een bar, zeer fanatiek tafelvoetbal te spelen, hoe komisch...

Het was tijd om weer verder te reizen, en ja hoor.... we moesten ook weer helemaal naar beneden met onze tassen. Maar een keer uitgegleden. Alsof het allemaal gepland is kwam de bus zo aanrijden en sprongen wij erin (echt mazzel want de bus komt maar 1 keer in het uur is voorbij rijden). We zijn met de bus en daarna met de boot naar Bocas del Toro gegaan. Hier kwamen we terecht een een klein stadje, waar de sfeer relaxed is en waar veel toeristen zijn. Maar dat maakte ons niet uit, het is af en toe ook eens fijn om in de bewoonde wereld rond te lopen.
Daar zijn 1 dag lekker naar het strand gegaan, de zee was pis en pis lauw. De andere dag hebben wij twee duiken gemaakt. Tijdens de eerste duik was het zicht prima, de tweede minder, maar het had wel een spooky effect aangezien we rond een wrak doken. We hebben de smaak weer helemaal te pakken en hebben onze planning zo aangepast dat we zeker ook nog gaan duiken in Costa Rica.

Over Costa Rica gesproken, dat is het land waar we nu zitten. Gister zijn we van Panama de grens over gegaan naar Costa Rica. De grens was niet echt een grens te noemen. Een huisje aan de ene kant, waar we een stempel kregen. Vervolgens een oude brug over, waar we bij het andere hutje onze stempel voor Costa Rica ontvingen. En ja hoor, ook hier stond de bus klaar om te vertrekken en vertrok zodra wij in de bus zaten.

Op de planning staat voor vanavond schildpadden kijken. Hoe dat is verlopen lezen jullie de volgende keer.

Zonnige groetjes vanuit Tortuguero
Nathalie Xxx

• 27 Juli 2010 - 06:13

Olivia:

Heej Nathalie, wat een leuke belevenissen weer. Heerlijk wandelen in de mooie natuur en lekker duiken. Ik ben benieuwd wat jullie van Costa Rica vinden en wat jullie daar zullen beleven. Lieverd geniet nog lekker van je wel verdiende vakantie, kus uit Holland!

• 01 Augustus 2010 - 18:33

Lotte:

Hey lieve Naat,
    Ik kom net van vakantie en lees je leuke verhalen weer. Wat maak je toch een hoop bijzondere dingen mee. Heel veel plezier nog!
    Kus Lot

• 02 Augustus 2010 - 20:00

Karin:

Hier gauw een krabbel vanuit ons hotel in Italie!
    gelukkig iets luxer dan ik bij jullie lees en gelukkig geen muggen!!
    wel weer een avontuur he!!
    ben alweer benieuwd naar je verhalen!!
    wij zijn vandaag in Milaan geweest ook een erg mooie stad!!
    wij doen de meren,zoals orta en iseo en comomeer!!
    nou groetjes weer !!
    en genietse!!
    liefs karin!!!

• 02 Augustus 2010 - 21:07

Louis :

Hey Darling,

Ik kan niet wachten op een live verslag! Want je weet hoe slecht ik ben met deze lappen tekst. Maar elke dag een stukje helpt al;) hihi

Ik ben je trouwens helemaal vergeten weg te brengen naar schiphol, shame on me! Good News! Je wordt tante! over drie weken komt er een klein hondje bij ons in. Grace genaamd!

op mijn facebook kun je een foto zien evt.

Hey maar als je even de tijd, datum en vlucht naar mij mailt, smst of schreeuwt misschien dat ik je dan wel kan komen ophalen;)

Dikke pakkert
    je vriendje