Jaws.... tutu....tutu..tutututututututu...... - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu Jaws.... tutu....tutu..tutututututututu...... - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Nathalie Boschman - WaarBenJij.nu

Jaws.... tutu....tutu..tutututututututu......

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 Augustus 2010 | Costa Rica, San José

Hoi allemaal,

Nadat we als Tarzan en Jane door de bossen hebben geslingerd zijn we richting de kust afgereisd. In het kust plaatsje Playa del Coco zijn we twee dagen wezen duiken. Omdat we nog maar 15 duiken hadden gemaakt en nog niet ons advance hebben behaald, werden wij ingedeeld om 2 lokale duiken te maken. De eerste duik was ging prima, we hadden allebei wat meer gewichten nodig om onder te blijven omdat de Pacific zouter is dan de voorgaande zeeen waarin we gedoken hebben. Na de eerste duik even een korte pauze op een mooi strandje. Opweg naar de tweede duikplek signaleerde wij dolfijnen (die waren al een tijdje niet meer gezien. En jahoor de dolfijnen kwamen vrolijk richting onze boot gezwommen. Wij er natuurlijk achteraan gegaan. Helaas zwommen ze toen wel weer verder, maarja we hebben ze even goed kunnen bekijken. Opeens zagen we weer wat aan de oppervlakte vrschijnen, ons bootje er weer heen, waren er twee zeeschildpadden aan het paren, het leek het dolfinarium wel!!! De tweede duik hebben we ook ons best gedaan, want dan zouden we misschiende volgende dag wel naar Bat Island mogen. En jaar hoor duik 2 ging prima, dus het was officieel, de volgende dag mochten we gaan duiken bij Bat Island.

Wat maakt Bat Island nou zo populair, maar wel een advance duikplaats.... een sterke stroming en grote groepen BULLSHARKS.......
Wij eerst vet stoer toegezegd dat wij de volgende dag mee wilde, maar toch waren we de avond daarvoor wel een beetje nerveus. Maargoed, wij als stoere zeemeerminnen de volgende dag de boot in gestapt. Bat Island zijn drie rotsformaties in zee, een plaats waar de Bullsharks, Manta Rays, Octopussen en andere grote groepen vissen voorkomen. Daar lagen we dan in het water, wij afgedaald tot 16 meter, en ja hoor daar zwommen ze om ons heen, de Bullsharks. En weetje, ze zijn net als op tv, heel rustig zwemmen ze wat heen en weer en vertonen totaal geen agressief gedrag. De stroming was inderdaad sterk maar goed te doen. Ook de tweede duik vond hier plaats en vlak voordat we naar boven gingen zwom er een Manta Ray met een spanwijte van 4 meter boven ons langs...... Dat was indrukwekkend! Wat had ik dit graag met papa gedaan, dit had het ook prachtig gevonden! En ome Sjonnie en Ben ook...
Even picknicken op de boot, en een kort middagdutje. Helaas hadden we de derde duik weinig zicht, maar we hebben wel de diepte bereikt van 27 meter, en nieuw record van ons.
Wat hebben wij genoten van die twee duikdagen.

Maar we moesten ook weer verder, we zijn verder gereden naar Quepos. Daar dichtbij ligt het natuurpark Manuel Antonio. De volgende morgen kwam het met bakken uit de hemel, dus hebben we wat in het dorp en op de kamer gehangen. De volgende dag zat het weer wel mee en zijn we naar het park gegaan. Daar aangekomen leek het wel Artis. Een zeer lange rij mensen die allemaal diertje willen komen kijken. We hebben even getwijfeld en zijn toen toch maar naar binnen gegaan. Geloof het of niet, maar ondanks de vele mensen en het lawaai een Tucan, slang, Leguanen, schildpad, luiaard en apen gezien. Aan het einde van de wandeling bij het strand uit gekomen en even lekker de zee in gedoken. Wij hadden plezier met de golven, roept Natasja ineens: Aap bij mijn tas!!! Gelukkig niks gestolen. Aan het eind van de middag weer terug met de bus.

We zijn nu net vanuit Quepos terug gereden naar de hoofdstad San Jose. Morgen gaan we hier nog wat souverniers shoppen en morgennacht vliegen we weer terug naar Amsterdam via Houston. Ik zal nog wat foto's bij het bericht plaatsen en dan spreek/zie ik jullie weer in Nederland.

Onweerige groetjes vanuit San Jose,
Nathalie Xxx

• 10 Augustus 2010 - 03:20

Natasja:

Jullie gingen toch niet plassen he, met al die bullsharks onder jullie???

• 10 Augustus 2010 - 03:23

Nathalie:

Nou grappig dat je dat vraagt over het plassen...
    We mochten niet plassen in onze wetsuits, dat moest tussen het duiken door gebeuren. Wij de pakken uit en terug het water in. Naast elkaar watertrappelend aan een touwtje een plasje doen. Dat terwijl we wisten dat er een aantal haaien onder ons zwommen. Ach die beesten wennen snel....

• 10 Augustus 2010 - 03:24

Tante Beppie:

Nou nou, jullie durven wel hoor! Jullie zijn echte beoefenaars van de duiksport!

• 10 Augustus 2010 - 03:25

Natasja:

Mooie foto's trouwens.....

• 10 Augustus 2010 - 06:51

Karin:

wat een verhalen weer!!
    en dat duiken was toch wel heel gaaf he!!!
    nou alvast een hele goeie reis terug en ik spreek je gauw weer!!
    groetjes karin

• 10 Augustus 2010 - 07:25

De Braatjes:

He meiden, Tieme zit net naar nat. geo. te kijken en jullie hebben het gewoon "real" voor je snufferd. Onwijs gaaf. Leuk he die dolfijnen, Ben en ik hadden dat in Egypte. Ik krijg weer vakanties kriebels hoor als ik dat allemaal lees.
    Snuif de geuren van het land, koop je nog even een slag in de rondte en komt weer gezond en wel in Hollland aan. Iedereen is weer blij om jullie te zien.

Dikke kus,
    De Braatjes

• 13 Augustus 2010 - 03:19

Karin Metzlar:

Net al je verhalen gelezen. Had mijn schoolmail nog niet geopend ;-D
    Fantastische vakantie weer, zo te lezen! Vooral jaloers op die mooie duiken! Maar ik vind CR toch wel een land waar ik naar terug wil, dusse.....
    Hier in Aussieland ook alles oke. Gedoken op het Barriererif. Ook leuk!